Onderdeel: |
Langere Afstanden |
Leeftijdscategorieën: |
Alle |
Benodigde materialen: |
16 pilonnen of hoedjes |
(mogelijke) doelstellingen: |
Langere tijd in wisselend tempo rennen
Intensieve sprintjes trekken
Leuk spel |
Organisatie:
Zet een rechthoekig veld uit met op iedere hoek een klein vak (gevormd door 4 pilonnen).
Stofomschrijving:
Kies twee tikkers. Deze mogen overal komen behalve in de vierkante vakken op de hoeken van het veld. De andere kinderen beginnen in deze hoekvakken, daar zijn ze veilig. Ze proberen over te rennen naar een ander hoekvak zonder getikt te worden. Als het lukt om over te rennen, krijgt het kind daar een aantal punten voor. 1 punt voor de korte oversteek, 2 punten voor de lange en 3 punten voor de schuine oversteek. Als een kind wordt getikt, moet deze eerst terug naar het hoekvak van vertrek, voordat hij opnieuw mag proberen over te steken. De tot dan toe behaalde punten blijven wel behouden.
illustratie:
De kinderen houden zelf bij hoeveel punten ze hebben verzameld. Vraag aan het eind aan alle kinderen hoeveel punten ze hebben verzameld.
Variatie mogelijkheden:
Als de tikker een kind tikt, steelt deze twee punten. Het kind verliest dus twee punten. Het kind mag wel doorrennen naar een ander hoekvak (geen punten voor die oversteek). |