Onderdeel: |
Sprinten |
Leeftijdscategorieën: |
Alle (maar vooral pupillen) |
Benodigde materialen: |
Meestal 4 pilonnen |
(mogelijke) doelstellingen: |
(Onbewust) bezig zijn met sprinten
Opwarmen van de spieren
Leuk spel |
Stofomschrijving:
Tikkertje (standaard):
Één kind is de tikker (en krijgt eventueel een lintje), de andere kinderen lopen vrij in een begrensd veld. Er zijn meerdere mogelijkheden
- Als de tikker iemand tikt, is dat kind de nieuwe tikker.
- Als de tikker iemand tikt, helpt dat kind de tikker mee met tikken.
- De tikker probeert iedereen zo snel mogelijk te tikken, als je wordt getikt ga je uit het veld.
- De tikker probeert in een beperkte tijd (bijv. 1 minuut) zoveel mogelijk kinderen te tikken. Als er drie kinderen af zijn, mag de eerste weer het veld in.
Eventueel kan je werken met twee tikkers en je kan het veld groter/kleiner maken om het makkelijker/moeilijker te maken.
Tweelingtikkertje
Er zijn twee tikkers die elkaars hand vastpakken, dit is 'de tweeling'. Op deze manier probeert de tweeling anderen kinderen te tikken. Als ze iemand tikken, pakt deze de hand van de tweeling (één van de tikkers) vast en is er 'een drieling'. Als het drietal nog een kind tikt, splitsen de vier tikkers zich in twee tweelingen op. Deze tweelingen gaan op dezelfde manier verder met tikken. Dit gaat door totdat iedereen is getikt.
Slierttikkertje
Er is één tikker, de rest loopt vrij in het veld. Als de tikker een kind tikt, haken ze elkaars armen in elkaar. Ze tikken samen verder. Als ze nog iemand tikken, haakt deze ook zijn arm in de arm van één van de tikkers. Hierdoor ontstaat een lange sliert van kinderen, alleen de kinderen aan de zijkant kunnen tikken. Dit gaat door totdat iedereen is getikt.
Inktvistikkertje
Kies twee tikkers en geef beide tikkers een eigen fietsband. De tikkers proberen met de fietsband in de hand andere kinderen te tikken. Als een tikker iemand tikt, houdt deze ook de fietsband vast. Ze tikken samen verder, terwijl ze beide de fietsband vasthouden. Zo krijgt de inktvis (fietsband + kinderen) steeds meer tentakels. Dit gaat door totdat alle kinderen zijn getikt.
Spinnentikkertje
Kies één of twee tikker(s). Als de tikker een kind tikt, verandert deze in een spin. Dat betekend dat deze op handen en voeten gaat lopen met de buik naar boven. De spinnen mogen meehelpen met tikken, maar moeten met 2 handen en 2 voeten bij de grond blijven (ze mogen dus wel kruipen). De tikker probeert zo snel mogelijk iedereen in een spin te veranderen.
Namentikkertje
Iedereen loopt vrij in het veld. De trainer roept de naam van een kind, dit kind is de tikker. Vanaf het moment dat de naam van een kind wordt genoemd, krijgt deze bijvoorbeeld 30 sec. om zoveel mogelijk kinderen af te tikken. Het is spannend omdat niemand weet wie de tikker wordt.
Een andere vorm van namentikkertje: Er is één vaste tikker. De trainer roept de naam van het kind dat de tikker probeert te tikken. Dit trainer kan opeens een andere naam roepen, de tikker probeert dan dat andere kind te tikken.
Handicaptikkertje (ziekenhuis tikkertje)
De tikker heeft op een bepaalde plek een handicap. Dat wil zeggen dat deze zijn hand op de zere plek houdt. Als de tikker een ander kind tikt wordt dat de nieuwe tikker. De nieuwe tikker heeft een handicap op de plek waar deze werd getikt. Wordt het kind bijvoorbeeld getikt op de bovenbeen, dan houdt dat kind zijn hand op het bovenbeen. Als het lukt om iemand anders te tikken, is de tikker van zijn handicap verlost.
Tv-tikkertje
Er is één tikker die probeert de andere kinderen te tikken. Als deze kinderen hun handen gekruist voor zich houden en hun lievelings tv-programma zeggen, kunnen ze echter niet worden getikt. Komt de tikker nog een keer bij dat kind, dan is die af.
Een andere variant is dat de kinderen steeds verschillende programma's mogen roepen, als ze niets meer weten of iets roepen dat ze al gebruikt hadden, zijn ze af.
Poortje van verlos / Boktikkertje
Als een kind wordt getikt gaat deze met zijn benen wijdt staan. Als een ander kind onder het poortje door gaat, is het kind weer vrij. De tikker(s) probeert iedereen af te krijgen, zodat niemand meer de poortjes kan verlossen.
Boktikkertje werkt op dezelfde manier, alleen gaat een kind dat af is als bok staan (handen bij de enkels/knieën, hoofd naar binnen). Als een ander kind over de bok springt is deze weer vrij. Bij een onvoorzichtige groep kan het spel enigszins gevaarlijk zijn.
Staartenroof
Ieder kind krijgt een lintje die deze voor de helft in zijn broek stopt. Één of twee tikkers proberen in een bepaalde tijd zoveel mogelijk linten te verzamelen.
Een andere variant is dat iedereen bij elkaar de linten uit de broek mag trekken. Als je je lint verliest ben je af, wie blijft als laatst over?
Geheime verlosser
Er wordt bij afwezigheid van de tikker een geheime verlosser gekozen. Als een kind wordt getikt gaat deze met de benen wijdt of krom staan (of op de grond zitten). De verlosser kan de kinderen vrij maken door ze aan te tikken. Als de geheime verlosser wordt getikt, of als iedereen is getikt, is het spel afgelopen.
Banken tikkertje (rawhide)
Plaats enkele banken tegen elkaar in het veld. Niemand mag tijdens het tikspel over de banken heengaan. Verder verloopt het spel zoals standaard tikkertje.
Bij een andere variant mogen alleen de tikker over de banken heenrennen, de andere kinderen niet. De tikkers hebben dus een voordeel boven de andere kinderen.
Overlopertje
De kinderen stellen zich op achter één van de achterlijnen, de tikker(s) bevinden zich in het midden. Op signaal van de trainer mag iedereen gaan overlopen, de tikkers proberen zoveel mogelijk kinderen te tikken. Wie lukt het om in bijvoorbeeld 4x overlopen geen één keer getikt te worden en hoeveel kinderen kunnen de tikkers tikken? Je kan ook besluiten dat kinderen die getikt worden (tijdelijk) af zijn.
|